مزایا و معایب بازاریابی پیامکی

مزایا و معایب بازاریابی پیامکی

مزایا و معایب بازاریابی پیامکی یکی از موضوعاتی است که همیشه در کمپین های تبلیغاتی و تبلیغات پیامکی مطرح می شود. اینکه بازاریابی پیامکی چه مزایایی دارید و معایب آن چیست ؟ را در این مقاله پاسخ خواهیم داد. اما بصورت کلی برای همگان دیگر ثابت شده است که تبلیغات پیامکی به نسبت تبلیغات سنتی و دیگر شیوه های تبلیغات مزایای بیشتری دارد.

تبلیغات یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین عوامل در رشد و پیشرفت کسب و کار ها است و انواع مختلفی از آن نیز پیشروی کسب و کار ها قرار دارد که تبلیغات پیامکی نیز یکی از این عوامل تاثیر گذار در رشد کسب و کار ها می باشد.

این روزها به نسبت گذشته بسیاری از کسب و کار ها نسبت به مزایای تبلیغات پیامکی آگاهی بیشتری یافته اند و از این شیوه در جلب رضایت مشتریان قدیمی و همینطور جذب مشتریان جدید استفاده های بسیاری می کنند. اما اگر شما هم جزو کسب و کارهایی هستید که هنوز از سامانه پیامکی جهت ارسال تبلیغات انبوه و تبلیغات پیامکی استفاده نمیکنید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مزایا و معایب تبلیغات پیامکی
مزایا و معایب تبلیغات پیامکی

بازاریابی پیامکی چیست؟

پیش از آنکه بپردازیم به مزایا و معایب تبلیغات پیامکی، بهتر است که بررسی کنیم و ببینیم بازاریابی پیامکی چیست و چگونه کسب و کار ها از این شیوه جهت تبلیغات استفاده می کنند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار و بیزینس کوچک و یا بزرگ، همواره باید شیوه های تبلیغاتی مختلفی را بررسی و اجرا کنید تا بتوانید ادامه فعالیت کسب و کار خود را تضمین کنید. چرا که هیچ کسب و کاری بدون تبلیغات موثر و هدفمند، پایدار نخواهد بود.

یکی از شیوه های تبلیغاتی موثر و هدفمند در حال حاضر برای کسب و کار ها، بازاریابی پیامکی است. از انجایی که این شیوه قابلیت های منحصر بفردی را در اختیار کسب و کار ها قرار می دهد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین بازاریابی پیامکی نسبت به دیگر شیوه های تبلیغاتی و بازاریابی، دارای مزایای بیشتری است. یکی از این مزایا مطابق آمارهای منتشر شده، نرخ بازگشت بالا و نرخ جذب مخاطبین بالا می باشد. تا آنجایی که مطابق آمار بیش از 90 درصد پیامک های دریافتی در بازه زمانی کوتاهی خوانده می شوند. علاوه بر این 70 درصد از کسب و کار ها معتقد هستند که تبلیغات پیامکی، شیوه ای عالی برای جلب توجه مخاطبین می باشد.

نحوه استفاده از بازاریابی و تبلیغات پیامکی، به این شکل است که مالکین و متخصصین مرتبط با کسب و کار ها، اقدام به خرید پنل پیامکی می کنند و سپس از طریق پنل پیامک، امکان ارسال پیامک های تبلیغاتی با شرایط و شیوه های مختلف را دارند. دقیقا به همین سادگی و راحتی، امکان شروع تبلیغات پیامکی وجود دارد.

مزایا و معایب بازاریابی پیامکی

شما به عنوان مدیر کسب و کار و یا متخصص دیجیتال مارکتینگ، باید پیش از شروع کمپین های تبلیغاتی برای کسب و کار خود، با مزایا و معایب تبلیغات مدنظر خود آشنا باشید چرا که تنها در این صورت میتوانید بهترین نوع تبلیغات و کمپین تبلیغاتی را برای کسب و کار خود انتخاب و اجرا کنید.

بصورت کلی میتوان مزایا و معایب مختلفی را در رابطه با اس ام اس مارکتینگ عنوان کرد. این شیوه تبلیغات دارای مزایای بسیاری نسبت به سایر شیوه های تبلیغاتی است که میتواند به تنهایی تاثیر چشم گیری را روی کسب و کار های مختلف داشته باشد. در ادامه قصد داریم مزایا و معایب این شیوه تبلیغاتی را عنوان کنیم تا بتوانید بصورت دقیق و کامل با این نوع بازاریابی آشنا شوید و از آن به نحو احسن در کسب و کار آنلاین و اینترنتی خود استفاده کنید.

سرعت بالای بازاریابی پیامکی

نسبت به انواع مختلف شیوه های تبلیغات آنلاین و همچنین شیوه های تبلیغات سنتی، تبلیغات پیامکی دارای سرعت بسیار بیشتری است. به عبارتی شما سریعتر از دیگر شیوه های تبلیغاتی میتوانید تبلیغات خود را به دست مخاطبین هدف خود برسانید. در تبلیغات پیامکی، شما بعد از تهیه پنل پیامک، شروع به نوشتن متن تبلیغاتی خود کرده و آنرا به سوی مخاطبین خود ارسال می کنید.

اما در سایر انواع روش های بازاریابی، چندین روز زمان باید برای اجرای کمپین تبلیغاتی، طراحی و چاپ بنرهای تبلیغاتی، توزیع تراکت های تبلیغاتی و … صرف کنید تا شاید مخاطبین و مشتریان مدنظر خود را جذب کسب و کارتان کنید.

مزایا و معایب بازاریابی پیامکی
مزایا و معایب بازاریابی پیامکی

هزینه پایین تبلیغات پیامکی

هزینه تمام شده یک پیامک تبلیغاتی در حدود چند صد تومان است . معمولا یک پیامک تبلیغاتی تنها با صد الی دویست تومان به دست مخاطب میرسد و حتی در بسیاری از اوقات و سامانه ها همچون هدف اس ام ، هزینه تمام شده یک پیامک تبلیغاتی نیز کمتر از این میزان است.

اما در سایر شیوه های تبلیغاتی، هزینه تمام شده تبلیغات بسیار بسیار بیشتر است. به عنوان مثال ممکن است شما برای هر بنر تبلیغاتی مناسب برای درج در محیط شهری، ممکن است هزینه ای چند صد هزارتومانی و یا میلیونی باید صرف کنید تا تبلیغات شما در معرض دید مردم شهر قرار گیرد. یا باید هزینه های میلیونی و میلیاردی صرف نمایش تبلیغات در تلویزیون کنید. اما به نسبت به این هزینه ها، هزینه تبلیغات پیامکی بسیار پایین و مقرون به صرفه است.

عدم محدودیت جغرافیایی در اجرای تبلیغات پیامکی

در تبلیغات پیامکی و ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی، شما محدودیت جغرافیای ندارید و میتوانید تبلیغات خود را برای مردم هر یک از شهر ها و استان های ایران ارسال کنید. اما در برخی از شیوه های تبلیغاتی مانند تبلیغات سنتی و محیطی، شما محدودیت قابل توجهی دارید. چرا که نمیتوانید روزانه به شهرهای مختلف برای تبلیغات مراجعه کنید. چرا که هزینه های سنگینی را باید بپردازید.

به عنوان نمونه شما اگر بخواهید بنر تبلیغاتی خود را در تمامی شهر ها درج کنید، هزینه های میلیاردی را باید بپردازید و همچنین در هر شهر و استانی حداقل باید یک نماینده داشته باشید تا پیگیر امور مرتبط با تبلیغات محیطی شما در آن شهر باشد.

اما در اس ام اس مارکتینگ به این شکل نیست . شما میتوانید از شهر X به مخاطبین خود در شهر های مختلف تبلیغات خود را ارسال کنید.

امکان اجرا همراه سایر شیوه های تبلیغاتی

تبلیغات پیامکی یکی از شیوه های مکمل دیگر تبلیغات است. امروزه بسیاری از کسب و کارهای در کمپین های خود از انواع مختلف روش های تبلیغاتی استفاده میکنند که یکی از این روش ها اس ام اس مارکتینگ است. بدین شکل که در کنار تبلیغات ایمیلی، تبلیغات کلیکی، از تبلیغات پیامکی نیز برای افزایش بهره وری کمپین تبلیغاتی خود استفاده میکنند.

از مزایای بسیار خود اس ام اس مارکتینگ میتوان به اجرای همزمان آن با سایر شیوه های تبلیغاتی اشاره کرد.

نرخ باز شدن بالا

از دیگر مزایای بازاریابی پیامکی، میتوان به نرخ بالای بازشدن پیامک های دریافتی توسط مخاطبین اشاره کرد. طبق امارهای منتشر شده بیش از 90 درصد پیامک ها در دقایق ابتدایی دریافت آن توسط مخاطب باز شده و مطالعه می شود.

در شیوه های دیگر همانند تبلیغات ایمیلی، سرعت باز شدن ایمیل ها بسیار کم است و ممکن است مخاطب بعد از گذشت چند روز از دریافت پیامک، ایمیل های خود را بررسی کرده و مطالعه کند.

مزایای تبلیغات پیامکی
مزایای تبلیغات پیامکی

معایب بازاریابی پیامکی

در بخش قبلی مزایای تبلیغات پیامکی را گفتیم. حال قصد داریم برخی از معایب این شیوه تبلیغاتی را عنوان کنیم. بله ، اس ام اس مارکتینگ در کنار مزایای زیادی که دارد، دارای معایبی نیز می باشد. البته باید اشاره کنیم که اکثر شیوه های تبلیغاتی نوین و سنتی دارای معایبی نیز هستند و تنها مزایا ندارند.

معایب اس ام اس مارکتینگ عبارتند از :

فضای محدود تبلیغاتی

اس ام اس مارکتینگ امروزه دارای فضای محدودی برای تبلیغات است. به عبارتی شما در این شیوه تبلیغاتی، تنها امکان ارسال متنی کوتاه و تاثیر گذار بهمراه یک لینک کوتاه را دارید و دیگر نمیتوانید از ویژگی ها و مزایای صدا و تصویر در این شیوه تبلیغاتی بهره ببرید.

محدودیت در تعداد کاراکتر

یکی دیگر از معایب اس ام اس مارکتینگ، محدود بودن تعداد کارکترهای متن تبلیغاتی شما است. علاوه بر محدودیت تعداد کارکتر در متن ارسالی پیامک، برای آنکه تبلیغات شما تاثیر گذار باشد، میبایست از متن های کوتاه و مختصر با قدرت جذب بالای مخاطبین استفاده کنید تا تبلیغات شما تاثیر گذارباشد و بتوانید مخاطبین جدید را به کسب و کار خود جذب کنید.

اما در اکثریت شیوه های تبلیغاتی شما این محدودیت تعداد کارکتر را برخلاف SMS مارکتینگ ندارید.

عدم استفاده مجدد محتوا

یکی از معایب قابل توجه بازاریابی پیامکی، عدم امکان استفاده مجدد از همان متن ارسال شده می باشد. به عبارتی، شما در انواع مختلف شیوه های تبلیغاتی میتوانید یک متن تبلیغاتی را چندین بار منتشر کرده و در دسترس همه قرار دهید. اما در تبلیغات پیامکی، یک متن تبلیغاتی تنها یکبار برای کاربر جذاب است و درصورت تکرار دیگر جذابیت قبلی را برای کاربران نخواهد داشت.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم بصورت کلی مزایا و معایب تبلیغات پیامکی را بصورت کامل توضیح دهیم تا بتوانید پیش از شروع تبلیغات پیامکی، با مزایا و معایب آن آشنا شوید. هر شیوه تبلیغاتی، هم مزایای خاص خود را دارد و هم در مقابل مزایا ، دارای معایب خاصی نیز است.

به عباری نمتوان گفت که یک شیوه تبلیغاتی فقط مزایا دارد و معایب ندارد.

درصورتی که سوالی در رابطه با موضوع این مقاله دارید میتوانید از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید. همچنین درصورت نیاز به مشاوره جهت خرید پنل پیامک و نمایندگی پنل پیامک، میتوانید در طول شبانه روز با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *